weerstand loslaten smelten half butterfly pose Yin Yoga Zwartskuis Hasselt Genemuiden Stadshagen Vollenhove sint Jansklooster herstelyoga
eerlijk spontaan gezellig tijd voor je nemen tijd voor jezelf mindfullnes mindfit mentale fitheid beginners gevorderden alle niveau's dragon pose yin yoga bindweefsel beste yoga zwartsluis hasselt genemuiden vollenhove giethoorn
geschikt voor iedereen aanpassen eigen nivo behulpzaam sleeping swan zelfherstellend vermogen bindweefsel meditatief Yin Yoga

Yin Yoga


Spieren loslaten, gewrichten versterken, mobiliteit vergroten.

Waar je bij de meeste sporten je spieren aan- en ontspant gaat het er bij Yin yoga om dat je zoveel mogelijk spieren loslaat. Yin yoga richt zich op het verbeteren van de pezen, bindweefsel en gewrichten. Door de spieren (Yang Weefsel) te ontspannen komt er lichte druk te staan op de hardere stugge weefsels in het lichaam (Yin weefsels). Hierdoor verbeterd de doorbloeding en daarmee de conditie van deze weefsels. De mobiliteit en kracht van de gewrichten verbeterd hierdoor waardoor de spieren beter ondersteund worden in hun werking. Het lichaam gaat hierdoor soepeler en krachtiger aanvoelen.

yin yoga houding 1 -Gezondheidscentrum Lisse

Wijsheid

De wijsheid van de Yin yoga is mooi gedocumenteerd door Paul Grilley. Hij stelt dat het niet onze spierkracht is die ons fit en sterk maakt. Het gaat juist om de flexibiliteit van de gewrichten en het bindweefsel. Je ziet het bij atleten. Zij beëindigen hun carrière niet vanwege gebrek aan spieren, maar door problemen met hun gewrichten. Yin yoga is dé manier om bindweefsel en gewrichten te herstellen en versterken. Het helpt blessures aan gewrichten te voorkomen en haalt de spanning uit een diepere laag van het lichaam.

Iedereen heeft baat bij Yin yoga. Als je een zittend beroep hebt, bijvoorbeeld, belast je de gewrichten en het bindweefsel in je bekken en rug. Je spieren zijn constant aan het werk om je lichaam rechtop te houden. Daardoor verkorten ze. Bij Yin yoga laat je die spieren juist los. Hiermee voorkom of herstel je klachten in de gewrichten, rug, schouders, heupen. De houdingen worden hoofdzakelijk zittend of liggend uitgevoerd.

Yang yoga

Het grootste effect bereik je wanneer je Yin yoga beoefent in combinatie met een yang yogavorm, zoals de Yogalates
Ook kan Yin yoga een aanvulling zijn op een yang sport, zoals hardlopen, zwemmen, fietsen, voetbal en fitness. De conditie van de stuggere weefsels is ook dan mede bepalend voor de prestatie en blessuregevoeligheid van het lichaam.

Wat nodig voor de les?

De rust van de Yin yoga maakt ook dat het lichaam koel blijft. Zorg er voor dat je warm genoeg gekleed bent. Neem een extra vest mee en wellicht sokken. Overige benodigdheden zijn aanwezig. Mocht je zelf in het bezit zijn van een yoga mat, blokken en meditatiekussen dan vind je het wellicht prettig dit mee te nemen.